Crowdfunding: campagne afgelopen

De crowdfundingcampagne voor ons boek met de werktitel ‘Taalwerk: 20 portretten, 1 passie’ is na zes weken afgelopen. Het doelbedrag van 7500 euro is niet gehaald. We proberen een paar conclusies te trekken uit onze eerste ervaring met crowdfunding.

We zijn om twee redenen met een crowdfundingcampagne voor een boek over taalwerk gestart: zo goed mogelijk uit de kosten komen natuurlijk, en zoveel mogelijk mensen bij het project betrekken: taalwerkers zelf en verder iedereen die voor taalwerk belangstelling kan hebben. Onze filosofie: we publiceren niet zomaar een boek over taalwerkers, we publiceren een boek over taalwerk mét de steun van zo veel mogelijk taalwerkers.

 

Wat hebben we geleerd?

  • De campagne begint lang voordat de teller start

Achteraf beschouwd zijn we al meteen bij de start gestruikeld. Over ons eigen enthousiasme nog wel.

We wilden de teller op het crowdfundingplatform zo snel mogelijk starten. Alleen als de teller loopt, ben je echt bezig. Zo dachten we toen, maar nu denken we daar heel anders over. Want de teller bleef vervolgens een hele tijd op nul staan.

Begrijpelijk: het boekproject was nog niet scherp afgebakend, we konden nog geen namen van geportretteerden noemen, we konden nog niets zeggen over eventuele belangstelling van kandidaat-uitgevers, we konden geen voorbeeldinterview laten zien. En vooral: we moesten nog op zoek naar al die mensen die ons project waardevol zouden vinden, die het boek zouden willen lezen, die met hun naam of logo in het boek zichtbaar zouden willen zijn én ook nog eens hun eigen netwerk voor het boek zouden enthousiasmeren. We hadden m.a.w. nog geen enkel concreet engagement voor een donatie op zak op het moment dat we de teller startten.

Vandaag weten we dat het belangrijkste deel van de campagne zich afspeelt voordat je live gaat op het crowdfundingplatform. Wat je te bieden hebt, hoeft niet af te zijn – je leert immers veel van de feedback die je krijgt – maar je moet van een pak engagementen zeker zijn voordat je de teller start.

Een volgende keer starten we de teller pas als en wanneer een derde van het beoogde bedrag al gegarandeerd binnen is in de vorm van serieuze engagementen van mensen die de eerste dag van de campagne zullen storten. Alleen zo oogt het project bij de start succesvol. Anders blijft de teller te lang op nul staan en dat ziet er vervolgens elke dag minder aantrekkelijk uit. De pers krijg je dan ook niet meer op de been; wie wil er nu een artikel schrijven over een project dat bij de start al niet erg succesvol oogt?

Eerst kruipen, dan lopen 😉

  • Een plek nodig om in dialoog te gaan

Vervolgens hadden we een centrale plek nodig waar we ons boekproject konden toelichten en meteen feedback konden krijgen. Een plek voor vragen en antwoorden, een forum voor het uitwisselen van ideeën allerhande. Aanvankelijk wilden we het crowdfundingplatform als centraal punt gebruiken, maar dat bleek daarvoor niet geschikt. Je kunt er wel een FAQ publiceren en een donateur kan op de projectpagina wel een reactie toevoegen, maar er kwam geen echte conversatie van. Twitter en Facebook bleken evenmin geschikt. E-mail en telefoon werkten overigens wel goed om feedback te krijgen. Maar dat is one-to-one. En dus bleef de vraag: hoe kunnen we met onze crowd in gesprek komen als we daar geen aantrekkelijke plek voor hebben? Alle verspreiding in nieuwsbrieven, op websites, op Twitter, Facebook en LinkedIn ten spijt kregen we geen community of interest bijeen. De juiste mensen bereiken en betrekken bij ons verhaal ging op die manier moeizamer dan verwacht.

Een volgende keer gaan we voor de centrale conversatieplaats niet meer vreemd: niet op het crowdfundingplatform, niet op de sociale media, maar op een herkenbare en toegankelijke plek die we zelf hebben gecreëerd voor het project. Een pop-up conversatiehoek zeg maar. Hier, op deze blog bijvoorbeeld. Dat we daar niet eerder aan gedacht hebben 😉

  • Interesse is nog geen actie

Goh, wat waren de mensen toch allemaal enthousiast! Maar het enthousiasme voor het boek vertaald krijgen in een echte donatie in euro’s … dat was niet vanzelfsprekend. Hier speelden verschillende zaken mee; iemand liet weten dat de onlinebetaling niet lukte, iemand anders meldde dat het platform net plat lag, nog iemand anders kon pas doneren na ontvangst van de factuur, maar de voornaamste reden lag natuurlijk bij het project zelf: niets trekt beter succes aan dan succes. Niets werft beter dan een project waar vanaf de eerste dag zichtbaar schot in zit, met een crowd die zichtbaar in conversatie is én die zichtbaar in actie op het crowdfundingplatform. De teller liegt niet.

 

Conclusie?
De crowdfundingcampagne voor ‘Taalwerk: 20 portretten, 1 passie’ is geen maat voor niets geweest, maar een buitengewoon waardevolle ervaring. Met dank aan alle donateurs (die hun donatie intussen integraal teruggestort hebben gekregen), aan iedereen die mee kabaal heeft gemaakt voor professioneel en gepassioneerd taalwerk, aan iedereen die op een of andere manier feedback heeft gegeven! En natuurlijk ook met dank aan de taalwerkers die zich wilden laten interviewen.

Met dit crowdfundingproject hebben we alles of niets gespeeld. Het boek zou er alleen komen als we het volledige bedrag van 7500 euro zouden ophalen. De regel zegt dat je met crowdfunden nooit een tweede kans krijgt; het lukt bij de eerste poging of het lukt niet. Toch denken we dat we inmiddels zoveel geleerd hebben dat we met al onze kennis en ervaring nog eens iets moeten doen. Zullen we de regel breken?

 

Panelgesprek over crowdfunding in de taalsector: The Value Of Language

Onze conclusies, de expertise van de mensen achter het crowdfundingplatform CroFun en de ervaringen van Wablieft (Centrum voor duidelijke taal) zouden aan bod komen tijdens een panelgesprek over crowdfunding in de taalsector, op The Value Of Language op 26 november 2015 in Brussel (op de Brusselse campus van KU Leuven). Het evenement moest helaas in extremis worden afgelast wegens het hoogste niveau van terrorismedreiging in Brussel.

Update
The Value of Language heeft intussen een nieuwe datum: woensdag 16 maart 2016. Op dezelfde plaats en met hetzelfde programma. En dus ook met het panelgesprek over crowdfunding in de taalsector. Klik hier voor alle informatie over het panelgesprek met De Taalsector, CroFun en Wablieft op The Value of Language (http://www.thevalueoflanguage.eu/).

Feedback
Alle feedback is leerzaam. Reageer op deze blog of stuur uw feedback naar taalwerk@detaalsector.be.

 

Advertenties
Crowdfunding: campagne afgelopen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s